Alle arbeidsgivere har et ansvar for å sørge for et fullt forsvarlig arbeidsmiljø. Dette omfatter langt mer enn bare fysiske forhold. Med endringene i Arbeidsmiljøloven, som trer i kraft 1. januar 2026, blir det klarere hvilket ansvar arbeidsgiver har for det psykososiale og organisatoriske arbeidsmiljøet.
Tekna-advokatene Cecilie Fauchald Rygg og Synne Bjørvik Staalen har jobbet mye med problemstillinger knyttet til inkluderende arbeidsliv og sykefravær, og ønsker nå lovendringene velkommen.
Les mer om den nye IA-avtalen her: Sykefraværet synker ikke av seg selv – arbeidsgiverne må ta ansvar
– Mange forbinder arbeidsmiljøloven primært med vern mot fysiske skader, men lovendringen tydeliggjør at arbeidsgivere også skal ha et like stort fokus på psykososiale og organisatoriske forhold. Dette inkluderer blant annet arbeidsmengde, tidspress, uklare eller motstridende krav, og ytringsklima, sier Rygg.
Det psykososiale miljøet kan gi helseplager
Tekna-advokatene påpeker at et godt psykososialt arbeidsmiljø er viktig for helse og sykefravær.
–Har vi det bra på jobb er det godt for helsa, og motivasjonen og lysten til å jobbe stiger hos arbeidstakerne. Det kan igjen bety lavere sykefravær, mer produktive medarbeidere og økt lønnsomhet i bedriftene, sier Staalen.
Motsatt vil et dårlig psykososialt arbeidsmiljø kunne medføre dårligere helse, en økning i sykefraværet og dårligere resultater.
– Vi håper endringene i lovverket kan være et viktig bidrag i arbeidet for det psykososiale arbeidsmiljøet ute i virksomhetene, og til at det høye sykefraværet reduseres, sier Rygg.
Bedre veiledning for arbeidsgivere
Endringen innebærer ingen nye konkrete plikter, men gir bedre veiledning og forventningsavklaring for arbeidsgivere.
– Tekna vurderer lovendringen som positiv, og som en styrking av arbeidstakernes rettigheter. Mange Tekna-medlemmer opplever et stort arbeidspress, med korte frister. De har ofte stillinger som er unntatt arbeidstidsreglene i arbeidsmiljøloven, og kan derfor ende opp i en skvis, med stor arbeidsbelastning, sier Staalen.
Advokatene mener lovendringen bidrar til å løfte frem viktige faktorer som påvirker trivsel, helse og sikkerhet på arbeidsplassen.
– Vi får nå et bedre og tydeligere rammeverk for det systematiske HMS-arbeidet. Det blir også en mulighet for å involvere tillitsvalgte sterkere i arbeidet med å styrke arbeidsmiljø og redusere sykefravær, i samarbeid med arbeidsgiver, sier Rygg.
