Forrige helg strømmet det til med studentkontakter fra nært og fjernt til Scandic Airport Hotel på Gardermoen. Og hvorfor det? Jo, Teknastudentenes flotteste politiske eventyr, nemlig Årsmøte!

Hvert år på denne tiden møtes vi studentkontakter fra hele europa (Norge, Frankrike og Danmark) for å diskutere politikk, og bli bedre kjent og skape gode relasjoner på tvers av studiegruppene. Fredagen åpnet med årsberetning fra sittende SU hvor de fortalte hva som hadde skjedd det siste året og aktuelle saker de hadde jobbet med. I år som i fjor hadde vi festmiddag på kvelden med Fag- og nettverkssiden i Tekna. En unik mulighet for oss studenter å skape nettverk inn mot arbeidslivet, og en unik mulighet for Fag- og nettverkssiden å rekruttere unge, talentfulle hoder til sine fagområder.

På lørdagen startet vi med det de aller fleste studenter er utrolig glade i – en ordentlig, god hotellfrokost. Og med magen full og Teknagenseren på ble møtet satt og det var bare å la de politiske diskusjonene sette i gang.

På hvert årsmøte kommer det forslag til nye vedtekter, nye politiske saker til Politisk Prinsipprogram, forslag til revidering av ulike dokumenter som Organisasjonskulturdokumentet vårt og som regel en ny resolusjon. I år framla Studentutvalget (SU) en ny resolusjon om at Tekna Student skal fokusere på å øke utvekslingsgraden i høyere utdanningsløp. Men, det er et dokument til som behandles.

aarsmote-student.jpg

Selv om hotellfrokosten kan sies å ha stått høyt på prioriteringslisten for oss studenter er det vårt kjære PO (Prioriterte oppgaver) som troner på toppen av agendaen. Dette dokumentet staker ut kursen for hva neste SU skal jobbe med og i år ble det vedtatt at vi fra nå av skal ha maks fem punkter å fokusere på. Det ble vedtatt at SU skal:

• Øke fokuset på psykisk helse, og jobbe for å innføre ordninger for å bedre studenters psykiske helse.
  • Jobbe for å fjerne gradsomgjøringslån
  • Øke utvekslingsandelen og ha fokus på å forbedre utvekslingstilbud ved alle institusjoner.
  • Integrere praksis i alle naturvitenskapelige utdanninger
  • Øke rekruttering til realfagene fra og med videregående

Lørdagen ble avsluttet med storslått festmiddag med underholdning fra flere studenter, og jammen dukket ikke vår kjære president Lise opp og holdt tale.

Søndag var det votering over de ulike sakene og valg av nytt SU. Det var Rebekka Lie fra Toulouse, som for øvrig er tidligere utvalgsmedlem, som ble valgt inn som leder for SU og skal styre skuta framover.

Vi gleder oss masse til å se hva dette året har i vente, og det kan trygt sies at hvis Årsmøte tok tempen på studentenes engasjement for politikk viser gradestokken langt over 20°C!