Tekna-medlem og programmeringsentusiast Joachim Haagen Skeie mener at koding er en ferdighet for fremtiden. Derfor har han laget kodeklubben han skulle ønske fantes da han selv var tenåring.

I en kjelleretasje på Lambertseter i Oslo fylles stolene opp av ivrige tenåringsgutter. Rommet lukter av god gammeldags sløyd, selv om det her er en laser som kutter trematerialet opp i identiske biter.

På kodeklubben og skaperverkstedet Kodegenet tilbringer programmeringsentusiast og Tekna-medlem Joachim Haagen Skeie utallige frivillighetstimer. Klubben har han selv startet opp, og han har drevet den alene siden 2014.

– Det er jo egentlig galskap, medgir Skeie, og legger til:

– Men jeg håper det betyr noe for ungene.

– Et litt annerledes fritidstilbudKodeklubben .jpg

Kodeklubben på Lambertseter er én av de mange kodeklubbene som finnes over hele landet, samlet i nettverket til den frivillige bevegelsen Lær Kidsa Koding. Tilbudet er gratis for ungdommene, og Skeie finansierer store deler av prosjektet på egenhånd.

– Akkurat som noen liker å være på fotballbanen, er det noen som liker å være her, forteller Skeie.

– Barna som er her finner seg ikke nødvendigvis til rette i de andre fritidsaktivitetene som er tilgjengelig for dem. Så det er et litt annerledes fritidstilbud, som drives mye på barnas premisser.

Til daglig skriver Skeie undervisningsopplegg, holder kurs og lager programmeringssett for skoler. Derfor fungerer klubbdeltagerne ypperlig som prøvekaniner for oppgavene.

«Roboten Larve»

Denne ettermiddagen skal nesten 20 tenåringer i alderen 10 til 16 år, løse oppgaven «Roboten Larve».

Deltagerne får hvert sitt sett av trebiter, en motor og en programmerbar datamaskin. Den tilhørende oppskriften viser hvordan roboten skal programmeres, og hvordan trebitene kan settes sammen. Målet er at «Roboten Larve» skal bevege seg fremover.

– Her er den jeg har bygget, sier Skeie, og viser frem sin variant til gruppa.

– Men den er ikke fasit. Det er bare ett eksempel på hvordan det kan gjøres.

Skeie vil at barna skal bruke fantasien, og komme frem til sine egne svar. Med det håper han at de unge teknologientusiastene etter hvert skal kunne tenke ut selvstendige prosjekter. Disse får gjengen mulighet til å jobbe med i siste halvdel av kvelden.

Lærdom for fremtiden

Til tross for at verdens største distraksjon – laptopen – lyser mot tenåringene, går samtlige iherdig i gang med oppgaven.

– Mange av de som kommer til kodeklubben har vært her hver mandag i tre år, og det er flere av dem som er veldig flinke. Jeg opplever at ungdommene er interesserte i å lære, forteller Skeie.

– Alle kan få til disse oppgavene hvis de har lyst til det. Men dette er jo ikke skole, så det er ingen som skal tvinges til noe.

Selv om tenåringene jobber for moro skyld denne kvelden, mener Skeie at de utvilsomt får bruk for lærdommen de tilegner seg her senere i livet.

– Det er ekstremt mange av gjenstandene vi forholder oss til hver dag som er programmert i en eller annen form. Så det å ha en stor andel mennesker som kan programmering, blir viktig for samfunnet i fremtiden.

Derfor skulle Skeie gjerne sett at koding var en større del av skolen.

– Digital sløyd er på mange måter den nye sløydsalen. Ikke bare lærer de seg programmering, de lærer seg også å bruke moderne digitale- så vel som manuelle verktøy underveis i arbeidet.

På kodekurs hver mandag

To gutter som støtter ønsket om mer koding i skolen er Connor (13) og Lars (11). De forteller at de er på kodekurset hver mandag.

– Det beste med å være her, er at vi får programmere og finne opp egne ting. Sist gang fikk vi programmere vår egen bil. Det er det kuleste vi har gjort, forteller Connor.

Etter halvannen time med fritt arbeid på skaperverkstedet gikk Connor hjem med en egenprogrammert dabbe-robot. Denne har han brukt de tre siste klubbkveldene på å lage.

Klubblederen kjenner seg igjen i entusiasmen han ser i barna når de lykkes med prosjektene sine:

– Jeg har egentlig laget klubben jeg skulle ønske fantes da jeg selv var 13 år gammel, forteller Skeie.

Kodeklubben på Lambertseter er én av de mange kodeklubbene som finnes over hele landet, samlet i nettverket til den frivillige bevegelsen Lær Kidsa Koding, som Tekna har samarbeidet med de siste fem årene.

Publisert: 10. mai 2019