5 ganger god kundeservice gikk viralt

Hva er den perfekte kundeservice? Det finnes neppe noen fasit, men mye tyder på at disse fem personene er inne på noe.

Delta på årets viktigste møteplass for strategisk og fremtidsrettet kundeservice: Meld deg på Kunderservicedagene

1. Bussjåfør droppet ruten sin for å kjøre beruset kvinne hjem

Nattbussen fra Aarhus til Rønde den 17. juni fikk i sommer stor oppmerksomhet i danske medier. Like før bussen skulle kjøre, kom en ung beruset kvinne om bord. Hun var uten sko, penger og mobil, og skulle til Skødstrup, et sted som ikke var på bussruten.

— Hun var veldig sliten og hadde vansker med å holde seg våken. Hun hadde ikke så mye klær på seg heller, fortalte bussjåfør Nina Ladefoged til Ekstra Bladet.

Da bussen ankom stoppet som lå nærmest Skødstrup, vaklet kvinnen ut av bussen. Bekymret for kvinnens ve og vel, ropte Ladefoged kvinnen tilbake i bussen. Deretter kjørte hun kvinnen hjem, selv om det var en avstikker fra ruten. 

Det var passasjer Vibeke Tofteby som først skrev om hendelsen på Facebook. Innlegget har fått nesten 1000 delinger, 32.000 reaksjoner og 500 kommentarer.

«Deilig å oppleve stor medmenneskelighet på en helt vanlig aften på vei hjem på bussen», skrev hun.

Hun er ikke den eneste som hyller handlingen, også arbeidsgiveren støtter sjåføren fullt ut.

— Det er en hyggelig og kjærlig gest. Den har fått full støtte fra Ninas sjefer. I dette tilfellet gikk en ung persons ve og vel foran kjøreplanen, og så vidt jeg vet hadde alle passasjerene også godkjent den lille omveien. Vi er glade og stolte over hvordan Nina taklet situasjonen, sa Arrivas kommunikasjonssjef Pia Splittorff til Ekstra Bladet.

2. Tregt internett – fikk ikke sendt nakenbilder

Mange av oss har på ett eller annet tidspunkt opplevd tregt internett. Ikke alle reagerer på samme måte, riktignok. En kunde av strømleverandøren Lyse bestemte seg for å klage til selskapet på Facebook.

«Yo guise, sko te å senda nudes men så funke jo nette så vidt??!?!?!?», skrev den frustrerte kunden.

Det inspirerte kundebehandler Michael Sivertsen til å komme med dette elleville svaret:

«Ekje så smud når internettleverandøren c**kblocke deg, ser den. Sko te å sei send meg nudes så kan eg spre det videre, men det enklaste e vel at du sende meg kundenummeret ditt eller Mac-adressen som du finne på undersiden av dekoder eller hjemmesentral så ska eg se ka me kan gjør for å få snabelen din online.»

– Vi har fått mye spillerom når det kommer til å svare kundene. Ikke minst ønsker vi å svare kundene våre med samme sjargong som de henvender seg til oss på. Her var det kunden som la opp serven, og jeg var tilfeldigvis den som satt på mottakersiden, forklarte Sivertsen til Rogalands avis.

3. Luka Apps (7) mistet Lego-figur – så skjedde dette

Luka hadde brukt alle pengene han fikk til jul til å kjøpe legopakken Ultra Sonic Raider i Ninjago-serien.

Kort tid etter, da han var ute på et ærend med faren sin, var 7-åringen uheldig og mistet favorittfiguren Jay. Det som gjorde situasjonen ekstra ille, var at faren på forhånd hadde advart Luka mot å ta den med. I sin fortvilelse sendte gutten en e-post til Lego.

Kantar TNS kårer Norges beste kundeservice: Meld deg på Kunderservicedagene!

Svaret han fikk har gått sin seiersgang gjennom sosiale medier.

Richard fra Legos kundeservice skrev at han er veldig lei for å høre om tapet. Han skriver deretter at han egentlig ikke kan erstatte figuren, siden Luka har mistet den. Men:

«Luka, jeg fortalte Sensei Wu (en gammel vis mann og ninja-mentor i Lego-serien) at det bare var et uhell at du mistet din Jay-minifigur. Han sa at jeg må fortelle deg: «Luka, din far virker som en veldig vis mann. Du må alltid beskytte dine Ninjago-minifigurer slik som dragene beskytter Våpnene til Spinjitzu!» Sensei Wu sa også at det var greit at jeg sendte deg en ny Jay og sa at det var greit dersom jeg inkluderte noe ekstra for deg siden en som sparer alle julepengene sine for å kjøpe en Ultra Sonic Raider må være en veldig stor Ninjago-fan», skrev Richard.

4. Når mellomlandingen er fryktelig lang - hva skal man gjøre mens man venter?

Lange mellomlandinger på travle og svette flyplasser er sjelden gøy. Da kan vi trøste oss med at det kunne vært verre.

«Hei Skyscanner. Jeg bare lurer på hva dere anbefaler at jeg bruker den 47 år lange mellomlandingen nettsidene dere har foreslått», spurte James Lloyd i en spøkefull melding på Skyscrapers facebooksider. Han hadde allerede en lang reisetid fra Christchurch på New Zealand til London, men ventetiden i Bangkok tok kaka: Den var nemlig på 413.786 timer og 25 minutter.

Svaret han fikk, ble raskt en internettsensasjon.

Jen fra Skyscanner jazzet nemlig videre med kunden og tilbydde Lloyd en smørbrødliste av aktiviteter han kan gjøre det neste halve århundre, mens han ventet på flyet sitt.

Først advarte hun mot å tilbringe alle årene på flyplassen. Gå ut og utforsk byen, var hennes klare råd. Hun foreslo deretter The Moon Bar, cruise på Chao Phraya-elven, et flytende marked, samt å bli ekspert i kampsporten Tai chi i Lumpini-parken.

Som nettstedet Machable påpeker, fulgte også Jen med på det svulmende kommentarfeltet og svarte med en spøkefull tone.

5. Treåring stusset på markedsføring og fikk viljen sin

Lily Robinson (3) ble svært forvirret av at det britiske supermarkedet Sainsbury’s markedsføring av det de kaller «tigerbrød». Ligner ikke brødet mer på en giraff? 

Hun bestemte seg derfor for å gi supermarkedet beskjed.

«Kjære Sainsbury’s, hvorfor blir tigerbrød kalt tigerbrød? Det burde heller bli kalt giraffbrød. Kjærlig hilsen, Lily Robinson, 3 ½ år», skrev hun i et brev.

Chris King i Sainsbury’s kundeservice svarte slik:

«Jeg synes at å omdøpe tigerbrød til giraffbrød er en strålende idé - det ser mye mer ut som flekkene til en giraff, enn stripene til en tiger, gjør det ikke?

Han forklarte at navnet kommer av den første bakeren som syntes det så ut som en tiger. Kanskje det var litt tullete, skrev han og la til et gavekort på tre pund.

Etter en folkeaksjon gjennom sosiale medier, bestemte supermarkedet til slutt å endre navnet til giraffbrød, skriver BBC.

Publisert: mandag 18. desember 2017