14.–15. juni

Overgangen fra kollega til leder er utfordrende. Fra å være en av gjengen står du plutselig utenfor – og dine forpliktelser oppleves annerledes. Unngå usikkerheten, møt andre i samme situasjon og få aktuelle innspill fra en inspirerende kursleder som har lang ledererfaring.

Meld meg på

Er du klar for å møte din nye lederhverdag?

Dette kurset vil hjelpe deg å takle balansegangen fra kompis til leder og gi deg mer trygghet i lederrollen. Her vil du få gode råd til hvordan du kan forvalte rollen på en god måte slik at du oppnår tillit, troverdighet og får mandat til å lede. Vi i Tekna ønsker å gi ledere verktøy de trenger for å lykkes!

Du lærer:

  • Rolleforståelse og rolleavklaring, blant annet: sjef eller kamerat, hvordan takle balansegangen og våge å være leder
  • Kommunikasjon og tydelig lederskap
  • Hvordan håndtere ulike krav og forventninger fra topp og bunn
  • Hvordan skape tillitt og legitimitet i rollen
  • Selvinnsikt og din egen utviklingsplan som leder
  • Slik får du med deg teamet ditt og får alle til å dra i samme retningen

Praktisk kurs:

Det du lærer her kan du umiddelbart ta i bruk. Det oppmuntres til aktiv deltagelse og engasjement. Kurset gjennomføres som en blanding av forelesninger, diskusjoner, erfaringsutveksling og løsning av praktiske oppgaver.

Kurset har begrenset antall plasser for å sikre interaksjon og utbytte for deg som deltar.

Nøkkelfaktorer for deg som er rykende fersk leder:

Slik mestrer du utfordringene som ny leder. Les mer her!

Målgruppe:

Kurset passer for deg som er ny i lederrollen og som ønsker kunnskap om hvordan du best tar spranget fra kollega til leder.


Grip muligheten til å få nødvendig faglig påfyll og inspirasjon - våg å lede fra dag en!

Meld meg på

Se program


Dette er et Tekna Premium-kurs utviklet i tett samarbeid med våre dyktigste fageksperter. Les mer om Tekna premium her!

Skriv ut

Dag 1

Registrering fra kl. 08.30, med lett frokost

09.00 - 15.30

Ny i lederrollen

Hvem er du som leder? Hvordan ønsker du å fremstå i din lederrolle?

Hvordan få tillit og legitimitet som leder

  • Rolleforståelse og rolleavklaring
  • Forventninger til mitt lederskap
  • Fra kompis til leder
  • Fallgruver og suksesskriterier i rollen
  • Oppsummering dag 1

Dag 2

09.00 - 15.30

Meg som leder

  • Selvinnsikt og selvledelse
  • Min personlighet og mine verdier
  • Min lederplattform

Ledelse av team og medarbeidere

  • Samspilledelse og medarbeiderskap
  • Sololedelse. På deg selv kjenner du ingen andre
  • Indre og ytre motivasjon
  • Hvordan lede på tvers av generasjoner og livsfaser
  • Endringsledelse, hvordan skape oppslutning og håndtere av motstand

Kommunikasjon og ledelse

  • Være mer interessert enn interessant
  • Coachende ledelse og samtaleteknikker
  • Tydelig lederskap
  • Videre utvikling som leder
  • Oppsummering dag 2
  • Vigdis Austrheim

    Partner og rådgiver

    Vigdis Austrheim

    Vigdis Austrheim er en tydelig og inspirerende leder. Hun har 30 år i IT-bransjen, og over 17 års ledererfaring. Vigdis har bred erfaring fra norske og nordiske virksomheter, som gründer og som leder i store internasjonale selskaper. Hun har bidratt til imponerende veksttall, høy medarbeidertilfredshet og ledet i tøffe digitalisering og endringsprosesser. Hun har ledet team på avstand gjennom 10 år, har en unik ledererfaring fra Microsofts hovedkontor i Seattle, USA, og som rådgiver i Great Place to Work. Vigdis er en etterspurt rådgiver, foredragsholder, coach og ikke minst engasjerende kursholder.

Andre kurs og arrangementer innenfor dette emnet: