31. mai
kl. 09.00–12.30
Microsoft Teams, Nettbasert
Arrangementet er avlyst

Har du kontroll på hvilke regler som gjelder ved markedsføring i ulike kanaler? Få oversikt og still sterkere i konkurransen om kundene!

Meld meg på

For å holde deg konkurransedyktig i den digitale omstillingen må du treffe kundene dine der de er. Dette krever også at du holder deg oppdatert på hvilke regler som gjelder for markedsføring i ulike kanaler.

De fleste populære tjenesteleverandørene er amerikanske. Hva har det å si juridisk for oss i Europa? Digitalmarkedsføring medfører risiko. Samtidig er det god business, så hvordan manøvrere riktig?

Få innsikt i:

  • Direktemarkedsføring: Telefonsalg, SMS og e-postmarkedsføring
  • Digitalmarkedsføring: Cookies, CRM-matching i sosiale medier, personalisering av nyhetsbrev/nettsider og ad-tech
  • GDPR og innhenting av samtykker. Hvordan gjøre dette rent praktisk?
  • God forretningsskikk mellom konkurrenter samt produktetterligninger
  • Kort om temaer som prismarkedsføring, villedende markedsføring og merking av reklame

Målgruppe:

Kurset passer for alle som jobber med salg, markedsføring og kommunikasjon eller andre som ønsker bedre innsikt og forståelse rundt juridiske spørsmål ved markedsføring.

Nettkurset foregår i Microsoft Teams. Det vil være åpent for spørsmål fra deltagere underveis.

Meld meg på
Se program

Skriv ut

09.00

Velkommen til nettkurs i markedsføringsrett

Husk du skal være pålogget før kursstart kl. 0900. Det vil bli korte pauser underveis. Vi ønsker gjerne spørsmål fra deltakerne gjennom kurset!

Direktemarkedsføring: Telefonsalg, sms og epostmarkedsføring

  • Hva er reglene for dette, hvordan går du best frem og hvordan ser tilsynsmyndigheten Forbrukertilsynet på dette?
  • Nyhetsbrev og invitasjoner B2B, er det regler også for dette?

Digitalmarkedsføring: Cookies, crm-matching i sosiale medier, personalisering av nyhetsbrev og netts

  • Digitalmarkedsføring betyr automatisert bruk av personopplysninger om kunder, prospects og målgrupper. GDPR-regelverket er sentralt for innsamling, bruk og deling og for å informere om hva du gjør. Populære tjenesteleverandører er stort sett amerikanske, og dette er en stor juridisk utfordring for oss i Europa. Schrems II dommen og helt oppdatert praksis fra tilsynene i Europa vil bli presentert. Digitalmarkedsføring medfører risiko, men god business er å ta risiko, men hvor mye?
  • Kjøp av Google og Facebooktjenester, og også betalte treff i søkemotor vil diskuteres samt markedsføring i sosiale medier og bruk av CMR-verktøy.
  • Kontroll over data din bedrift er ansvarlig for og dataflyt er også viktig, men er dette egentlig mulig? I 2022 ser vi også at europeiske datatilsyn fatter vedtak om at bruk av Google Analytics ikke er tillatt under GDPR. Datatilsynet i Norge har spørsmålet til vurdering per februar 2022.

Innhenting av Samtykker. Hvordan rent praktisk gjøre dette?

  • Samtykke er helt sentralt for både direktemarkedsføring og digitalmarkedsføring. Hvordan kan du få samtykke og hvilken informasjon må du gi personene?
  • Hva er forskjellen på GDPR og markedsføringsloven, eller gjelder begge deler?
  • Hvilken adgang har bedriftene til å lagre leadsdata og kundedata og når er det tillatt å markedsføre mot disse?
  • Dersom kunde sier nei, eller ikke vil forholde seg til samtykkeforespørsel, finnes det muligheter for direktemarkedsføring (epost, telefon, direkte digital kontakt)
  • Hva er forskjellen på «informasjon» som alltid kan sendes og «markedsføring»?

God forretningsskikk mellom konkurrenter samt produktetterlikninger

  • Markedsføringsretten setter også grenser for langt du kan gå i å «la deg inspirere» av hva konkurrentene dine gjør. Og omvendt, dersom du kjenner at konkurrenten din snakker nedsettende om deg eller «snylter på deg» så er dette ofte ikke greit, heller ikke rettslig sett.

Kort om temaer som prismarkedsføring, villedende markedsføring og merking av reklame.

12.30

Oppsummering og avslutning

  • Vebjørn Søndersrød

    Advokat og partner

    Advokatfirmaet Ræder

    Vebjørn Søndersrød er partner i Ræder og leder for fagområdet IPR, markedsføringsrett og personvern. Vebjørn arbeider spesielt med markedsføringsrett, rettigheter, personvern, sikkerhet og sivilprosess. I tillegg bistår han med generell forretningsjuridisk rådgivning.

    Vebjørn er særlig opptatt av problemstillinger rundt ansvar for teknologibruk som for eksempel digital markedsføring (adtech). Han er også opptatt av virksomheters informasjonssikkerhet og bevisste risikovurderinger.

    Han har i en årrekke jobbet med norske bedrifter innenfor alle sider av markedsføringsjuss og personopplysningsregeleverket, både i kombinasjon eller hver for seg.

    Vebjørn ble kåret som "årets foredragsholder i 2021" av annonsørforeningen ANFO.

Andre kurs og arrangementer innenfor dette emnet: