Guttegjengen følger Tour de France fra en liten bobil. Disse tabbene skulle de vært foruten

I to uker har fire gutter bodd litt for tett på hverandre. Her deler de sine beste tips til å komme seg levende gjennom en tur full av uenigheter og sterke personligheter.

– Ingen planer tåler det første møtet med virkeligheten.

Det sier Sverre Gjestrum, ekspert i prosjektstyring og kursholder for Teknas prosjektskole. Han har gitt sine råd til guttegjengen som har brukt ferien sin til å følge Tour de France fra veikanten.

Tidligere i sommer skrev vi om ferieplanene til de fire moldenserne Christoffer Beinnes, John Andreas Larsen, Rune Moen og Torgeir Lorentzen.

– Det guttene har diskutert i planleggingen, er deres oppfatning av virkeligheten før de dro. Nå møter de den egentlige virkeligheten. Da kan det raskt være nødvendig å gjøre endringer. Hvis kartet ikke stemmer med terrenget, er det tross alt lettest å endre kartet.

Moldenserne skulle få med seg minst tre etapper, kanskje fire dersom det passet seg. Etter snart to uker på rundt 10 kvadrat, er de omsider klare til å oppsummere turen.

Høydepunktene

Så hvordan har det egentlig gått?

– Alpe d’Huez-etappen var et soleklart høydepunkt, forteller Christoffer.

Han fikk blant annet sneket til seg et intervju med sykkellegenden Dag Otto Lauritzen, med en øl i den ene neven og en flaske vin i den andre.

– Vi har holdt på siden klokken åtte i morges, så nå begynner vi å bli slitne. Nå må løperne komme snart, hoiet en fornøyd Christoffer til TV 2 i fem-draget på ettermiddagen.

Stemningen stod imidlertid ikke i taket i «Norge-svingen» da guttene ankom på morgenen.

– Vi forventet full halloi da vi kom, men så satt det bare to stykker der, sier Christoffer.

Det fikk moldenserne til å ta grep. De satt opp et gigantisk, fire meter langt norsk flagg, og litt etter litt begynte nordmenn å strømme til svingen.

Turen har ellers vært full av små og store minneverdige hendelser, forklarer guttene. Et annet høydepunkt var da de spilte enspretten, og Torgeir ble så irritert at han forsøkte å punktere ballen. Et tredje var å se VM-finalen mellom Frankrike og Kroatia på en fullpakket stadion i den vesle byen Annecy.

Turen har med andre ord vært fin, men det er langt fra alt som har gått etter planen.

Hvem bestemmer?

– Vi endte opp med å dra på kun to etapper, og det ble med det, erkjenner Christoffer.

Festingen, reisingen og å bo tett sammen i en liten bobil har kostet krefter. Derfor bestemte de seg for ikke å kjøre vestover til Carcassonne for å få med seg en tredje etappe.

Guttene følger den gode, gamle demokratimetoden. Dersom de må ta et valg for gruppen, stemmer de over det. Tre av fire stemte til slutt for å dra til Sainte-Maxime og Cannes for få litt sårt trengt avslapning, i stedet for å kjøre den lange veien til den tredje etappen.

Sykkelentusiasten Rune utgjorde mindretallet og er tydelig skuffet. Han mener de burde ha fulgte kjøreplanen, men han aksepterer likevel valget. De andre guttene tok han derfor med på badeland, som et plaster på såret.

At guttene velger denne styreformen, overrasker ikke Gjestrum.

– I en kameratgjeng kan det være farlig å være prosjektleder, sier han.

Det er fordeler og ulemper med flertallsstyre, forklarer Gjestrum. På den ene siden vil det ta mye tid dersom de skal diskutere seg frem til enighet for hver beslutning, på den andre siden kan det være en fordel at alle føler seg delaktige hele veien.

En annen måte å løse det på, ville vært å dele på ansvaret.

– Dersom det ikke er en naturlig leder i gruppen, kan guttene vurdere å veksle på. De kan ha ulike prosjektledere til ulike etapper.

De irriterende blunderne

En flat maktstruktur til tross, så har turen stort sett gått veldig bra, forklarer moldenserne. Det har imidlertid vært flere irritasjonsmomenter underveis, som kunne blitt unngått med bedre planlegging. De ramser opp til skrekk og advarsel:

  1. Vi burde ha tatt en kjapp titt i kalenderen og sett at Frankrikes nasjonaldag er den 14. juli. Da hadde vi vært mer forberedt på folkelivet i gatene…
  2. Vi burde sjekket at det var nok pledd og laken til alle da vi hentet bobilen. Christoffer endte opp uten laken, og John Andreas hadde ikke pledd. Det betydde at Christoffer svettet om nettene i lavlandet, og John Andreas frøs på toppen av Alpe d’Huez
  3. Vi burde skjønt at når vi er 1850 meter over havet, blir det kaldt på kveldstid, selv om det er midt på sommeren. Noen av oss var ikke godt nok kledd.
  4. Vi burde ha booket oss inn på flere campingplasser på forhånd. I den andre byen vi kom til, så var vi innom seks campingsteder før vi fant en som hadde plass til oss. Campingplassene har dessuten fryktelig dårlige nettsider, og internett har vært veldig tregt her nede. Det har ført til at vi har tatt noen ganske kostbare valg. Vi har brukt alt fra ti til 90 euro (fra 95 til 850 kroner) på overnattingsplass til bobilen vår.

De store kranglene

Før avreise var det særlig to krangler som pekte seg ut.

  • Hvem skal kjøre bobilen fra dag til dag?
  • Hvor mye av turen skal planlegges, og hvor mye skal avgjøres spontant?

Alle fire har lappen, men det var kun tre som kunne skrive seg opp som sjåfører på forsikringen. De siste ukene før avreise foregikk det en innbitt kamp om hvem som skal få være den ene som slipper kjøreansvaret.

Resultatet?

John Andreas har kjørt alt.

– Han er den eneste med erfaring med å kjøre store biler, forklarer Christoffer.

– På motorveien kan jo alle kjøre, men med en så stor bil og på smale og kronglete veier i Alpene, har det vært mye tryggere å ha John Andreas bak rattet. Det tok vi ikke hensyn til på forhånd. Som belønning har han fått aleneseng.

Før avreise var det også store uenigheter blant guttene om hvor mye av turen som skulle planlegges på forhånd. Torgeir misliker planlegging sterkt og mente at for mye vil kvele spontaniteten, mens de andre ville vite litt hva de gikk til.

Hvordan har det gått?

– Noen av oss tenker at vi burde ha planlagt turen enda litt bedre, til og med uforutsigbare Torgeir er nok enig der, men han vil aldri innrømme det, sier Christoffer.

Synes du planlegging er viktig, enten det er ferietur eller prosjektarbeid på jobben? Da bør du ta en titt på Teknas prosjektskole, som lærer deg å planlegge, gjennomføre og evaluere prosjekter.

Publisert: 24. juli 2018