På dette kurset får du god innsikt i hva som skaper lønnsomhet og hvordan den kommersielle delen av en virksomhet fungerer.

Meld meg på

Visste du at teknologer som kan tenke helhetlig, strategisk og forstå forretningsmodeller fyller en meget viktig rolle for virksomhetens verdiskapning? Og, at de er etterspurt på arbeidsmarkedet?

Strategi og forretningsforståelse er ikke bare for toppledelsen

Her vil du som fagekspert lære hva som er viktig for å få til lønnsomhet og produktivitet i en virksomhet, hva som er essensielt for å bygge en business.

Det gjør det enklere for deg å forstå hva som skal til for å selge inn gode ideer og få gjennomslagskraft hos ledelse, kolleger, investorer etc.

Fokusområder

  • Hva vil det si å ha forretningsforståelse
  • Hva skaper verdi i en virksomhet
  • Innsikt i forretningsplanlegging og forretningsdrift
  • Hvordan tenker og prioriterer ledere
  • Hvordan kommunisere med business-siden slik at vi forstår hverandre

Læringsutbytte

Etter gjennomført kurs skal du ha fått en god forståelse for hva som skal til for å ta beslutninger ut fra et forretningsmessig perspektiv og hva som skal til for å øke bunnlinjen i en virksomhet, din egen, eller arbeidsgivers.

Praktisk informasjon

  • Dag 1: Kl 09:30, registrering, kaffe og lett frokost, kursstart kl. 10:00, slutt kl. 16:00
  • Dag 2: Kl 08:30, kaffe, te og lett frokost, kursstart kl 09:00, slutt kl. 16:00
  • Det vil bli lagt inn jevnlige pauser underveis.
  • Lunsj begge dager kl. 12:00.
  • Deltakerbevis til de som ønsker det.

Hvem passer kurset for

Dette kurset er for deg som jobber som fagekspert innenfor ulike områder, er teknolog/ingeniør, gründer, prosjektleder, it-ansvarlig, jobber med produktutvikling etc og som ønsker å lære mer om strategi og forretningsmodeller og skape større forståelse mellom teknologi og forretning. Det er også ypperlig for deg som vil lære hva som skal til for å kommersialisere dine ideer.

Meld meg på

Se program

Skriv ut

Kursbeskrivelse og agenda

Kurset gjennomføres som en blanding av teori og praksis. Det vil bli forelesninger, diskusjoner, erfaringsutveksling og gruppearbeid. Det oppfordres til aktiv deltakelse for at du skal få mest mulig ut av kurset. Fokus er på grunnleggende prinsipper innenfor strategisk tenkning og strategiske analysemodeller, og hvordan du kan ta gode beslutninger basert på disse. Programpunktene blir ikke nødvendigvis fulgt i kronologisk orden.

Hva vil det si å ha forretningsforståelse

  • Hva bør du kunne for å si at du har forretningsforståelse
  • Hva skal til for å få nødvendig forretningsforståelse
  • Hvor kommer de fra, de som er fagpersoner og har forretningsforståelse
  • Grunnleggende begreper for forretningsforståelse

Hva skaper verdi

  • Hvordan henger verdiskapning sammen med økonomi
  • Klar forståelse av egen aktivitet og rolle opp mot virksomhetens strategi
  • Hvordan tenker næringslivet
  • Hvordan tenker og prioriterer ledere

Forretningsplanlegging og forretningsdrift

  • Strategibegrepet og de strategiske fundamentene
  • Ulike typer strategier
  • Forskjellen mellom strategi og taktikk
  • Strategisk analyse: Hva er våre styrker, svakheter, trusler og muligheter
  • Hvordan knytte strategi og drift sammen

Forretningsutvikling, strategi og innovasjon

  • Hvordan strategiarbeidet kan fange opp nye muligheter og forretningsmuligheter
  • Hvordan vurdere markedsmulighetene i lys av virksomhetens kjernekompetanse

Kort om grunnleggende bedriftsøkonomi og lønnsomhet

Oppsummering og avslutning av kurset

  • Morten Nilsen

    Leading Edge

    Din kursleder er Morten Nilsen, en meget erfaren og dyktig kursleder fra Leading Edge.

    Morten er sertifisert NLP Master Practitioner og har sin utdannelse både fra Sjøkrigsskolen og Handelshøgskolen BI. I tillegg har han flere års utdanning innen psykologi og ledelse. Han har bygd opp to butikkjeder i Norge. Han har en teknisk bakgrunn fra ubåt samt flere år innen Human Resource.

    Morten er nysgjerrig og genuint opptatt av å hjelpe andre på vei til deres mål, slik at det skaper verdier for kunden. Han er kunnskapsrik og har en solid allsidig bakgrunn, som gjør ham i god stand til å kunne sette seg inn i andres situasjoner. Han ønsker å identifisere hva som er mest hensiktsmessig å jobbe med, for å raskest mulig oppnå bedre varige resultater. Mortens energi, entusiasme og kunnskap gjør han i stand til å få personer med seg, og deltakere opplever det som verdifullt og interessant å utvikle seg.

    Han trives best med prestasjonsutvikling i næringslivet innen salg, ledelse og problemløsning. De som får jobbe med Morten, vil garantert bli utfordret, og samtidig elske det. Han er også en aktiv kampsportutøver og lever etter filosofien om at kropp og hode henger sammen. Mortens motto: "Dersom du ikke setter deg mål, er det lite trolig du når det".

Andre kurs og arrangementer innenfor dette emnet: