Hei, det ser ut som du bruker en utdatert nettleser. Vi anbefaler at du har siste versjon av nettleseren installert. Tekna.no støtter blant annet Edge, Firefox, Google Chrome, Safari og Opera. Dersom du ikke har mulighet til å oppdatere nettleseren til siste versjon, kan du laste ned andre nettlesere her: http://browsehappy.com
Hopp til innhold
HVORDAN LØSER MAN OPPGAVEN? En god case kan være forskjellen på jobb eller ikke.

Råd og tips

Teknas tips til hvordan du løser en case-oppgave på et intervju

Tekst av Sondre Tallaksrud 18. aug. 2021

Hvordan løser du caseoppgaver på best mulig måte?

Du har akkurat kommet deg videre fra førstgangsintervju, og arbeidsgiver vurderer deg nå som en av de beste kandidatene til den aktuelle jobben.

Men konkurransen tilspisser seg. Nå blir det vanskeligere å skille seg ut, de andre som gjenstår er som regel også veldig flinke.

– Spør til du har det meste klart!

Vær forberedt, men ikke «gjem» deg

I forkant av et andregangs intervju, kan du bli bedt om å forberede og presentere en såkalt case forklarer karriererådgiver i Tekna, Mette Meinert.

– En case er ofte ikke noe annet enn en (simulert) oppgave som arbeidsgiveren vil at du skal løse. Hensikten er å se hvordan du vil løse en relevant arbeidsoppgave. Det er sjelden forventet at du skal finne opp kruttet og løse et problem de selv ikke har løst, men de vil se deg i aksjon, sier hun.

Så les oppgaveteksten nøye, finn ut hva slags hjelpemidler du kan bruke, hvor lang tid du har til å presentere, og forbered deg godt.  

– Det er der de fleste feiler, hvis du ikke stiller opp godt nok forberedt vil dette skinne veldig tydelig gjennom. Men pass også på at det ikke blir for mye av det gode, altså at du ikke «gjemmer» deg bak en lang powerpoint med alt for mye tekst, sier Meinert.

Ikke feil å være nervøs

Din potensielt nye arbeidsgiver ønsker å finne ut hvordan du har løst oppgaven, men de ønsker også å se hvordan du er som formidler.

– En case-oppgave er en fin måte å få frem mer av personligheten til arbeidssøkeren. Er du nervøs så gjør ikke det alene at du ikke får jobben. Det er forståelse for at det er en presset situasjon. Benytt sjansen til å vise fram dine gode sider, og gjør ditt beste, sier karriererådgiveren.

 Følger du disse enkle tipsene så vil du ha best mulig sjanse for å få jobben:

  • Les oppgaveteksten nøye. 
  • Finn ut hva slags hjelpemidler du kan bruke (ppt, filmer, lyd, flip-over, tavle. post.its, med mer.) NB: Det er ikke alltid powerpoint er det beste.
  • Spør hvor mye tid du har til å presentere.
  • Gå inn i rollen som en trygg formidler, snakk tydelig, ha øyekontakt, og vær åpen og blid. 
  • Sørg gjerne for interaksjon med de som er i rommet, hvis det er naturlig for å løse oppgaven. 
  • Husk å holde deg til tildelt tid. 

Hvis du får oppgaven under intervjuet, uten tid til forberedelser i forkant: 

  • Noter problemstillingen, og spør til du har det meste klart! Finn ut om du skal presentere kun et ferdig produkt/tjeneste, eller om hvordan du tenker underveis.
  • Spør om du kan få litt tid til å lage en disposisjon eller plan for hvordan du vil løse oppgaven (bli enige om hvor lenge).  
  • Konsentrer deg om det viktigste du ønsker å si, og bygg opp rundt det.
  • Resonner deretter høyt, slik at du viser hvordan du tenker.  
  • Fremstå som at du har kontroll på situasjonen. Men om du er usikker, drøft gjerne høyt. Selv usikkerhet kan være en styrke så lenge du er rolig og behersket, og forteller hva du tenker. Her kan du nemlig få vist frem dine analytiske ferdigheter. 

Teknas karrieretilbud

Hvordan skrive en god søknad og CV? Hjelp til jobbintervjuet? Kontraktsgjennomgang? Tekna har et godt tilbud til deg som er på jakt etter ny jobb eller vil utvikle deg der du er. 

Les også