Hei, det ser ut som du bruker en utdatert nettleser. Vi anbefaler at du har siste versjon av nettleseren installert. Tekna.no støtter blant annet Edge, Firefox, Google Chrome, Safari og Opera. Dersom du ikke har mulighet til å oppdatere nettleseren til siste versjon, kan du laste ned andre nettlesere her: http://browsehappy.com
Hopp til innhold
Stein Wesenberg
Stein D. Wesenberg

Tema: Ledelse og utvikling

Ledere må få bedre KI-kompetanse

Publisert: 28. mars 2025

67 prosent av selskapene mangler nødvendig kompetanse til å benytte seg av kunstig intelligens, Ifølge NHOs Kompetansebarometeret for 2024. Det bør vi gjøre noe med.

Våren 2024 viste NHOs rapport «Kunstig intelligens i Norge» at kun 25 prosent av norske virksomheter hadde tatt i bruk Kunstig Intelligens på en eller annen måte.

– Ståa er ikke merkbart bedre ett år etter - man kan trygt si at ganske store deler av det norske arbeidslivet henger etter, sier Stein D. Wesenberg, universitetslektor II ved NMBU og daglig leder i TRI Consulting. Han holder kurset Tekna kurset KI for ledere.

Flere rapporter fra ledende forskningsmiljøer har samme konklusjon. I NIFUs rapport 2/2025, «Kompetanse og arbeidskraft», vises det at det er et stort behov i norsk arbeidsliv for å øke den digitale kompetansen. Målet med å øke kompetansen er å skape fornyelse og forbedring i arbeidslivet.

– Spørsmålet er hvordan får vi til dette? Hva kan vi bruke KI til hvordan skal vi gå fram? Dette er spørsmål flere ledere stiller seg, sier Wesenberg.

Hvordan brukes KI i norske organisasjoner?

Ifølge Wesenberg er det er spesielt tre områder KI kan bli brukt for å skape forbedring: I administrative, strategiske og i organisasjonens kjerneprosesser.

1. Bruk av KI for å forbedre administrativt arbeid

KI kan effektivisere de fleste deler av organisasjonens administrative arbeid. Du kan spare tid ved å automatisere rutineoppgaver som dataregistrering, dokumenthåndtering og e-postbehandling. Møtereferater, tekst og presentasjoner kan lages i en fart vi ikke tidligere har sett. HR-arbeidet, fra rekruttering til opplæring, kan effektiviseres, og på kundeservice kan chatbots og automatiserte systemer håndtere kundehenvendelser. 

2. Strategisk bruk av KI for å skape innovasjon

KI kan analysere en organisasjons tilgjengelige data i sanntid. Dette gjør at KI kan hjelpe organisasjonen med eksempelvis markedsforutsigelse og balansering av produksjonen. Når markedsbehov og forbrukeratferd analyseres raskt, kan bedriften gjøre kontinuerlige markedstilpasninger.  KI støtter også innovasjon ved å forbedre produkter og tjenester, og muliggjør skreddersydde markedsføringsstrategier ved å segmentere kundene bedre.

3. KI kan optimalisere kjernevirksomheten

KI kan brukes til å utvikle og forbedre organisasjonens interne kjerneprosesser. KI-analyser kan optimalisere produktivitet og redusere ineffektive aktiviteter, samtidig som KI kan bidra til kvalitetskontroll ved å overvåke produksjonsprosesser og oppdage feil tidlig. Ved hjelp av KI kan man også optimalisere forsyningskjeder ved å forutsi etterspørsel og effektivisere lagerstyring.

Av disse tre områdene er det primært det administrative arbeidet de fleste norske bedrifter har startet med å forbedre. Norsk arbeidsliv henger etter og vi må komme i gang, sier Wesenberg.

27. mai arrangerer han Tekna-kurset KI for ledere.
Kurset er et tilbud til ledere.

Les også