Podkast mot tåkeprat

I dag slipper Tekna sin aller første podkast. Den har fått navnet Kunderådet, og er rettet mot alle som jobber med kundeopplevelser.

– Vi håper podcasten bidrar til å bekjempe teknologisk tåkeprat, sier Ingrid Weisæth Sterud, som er prosjektleder i Tekna.

– Det er veldig mye prat om hvordan ny teknologi kommer til å revolusjonere kundeopplevelser og kundekontakt, men mye av det er lite konkret og vanskelig å forstå. Vi er lei av den luftige retorikken, og vi vil dra det hele ned på jorda igjen, sier Sterud.

Sammen med innholdsbyrået NewsLab skal Tekna trekke samtalen om ny teknologi fra det abstrakte til det mer håndfaste. Hvilken teknologi bør bedriftsledere satse på for å holde på kundene? Hvor bør man starte, og hvilke muligheter finnes der ute?

Programleder for podkasten er Lena Beate Hamborg Pedersen. Hun jobber som kommunikasjonssjef i Tekna og har tidligere arbeidet som programleder og produsent i NRK Alltid Nyheter og NRK Dagsnytt. I første episode har hun med seg Trygve Halvorsen i studio. Han er leder for digital strategi i Accenture og forteller om fem trender innenfor kundekontakt.

Samtidig er reporter Joakim Nyquist på besøk hos Gjensidiges kundesenter i Fredrikstad og snakker med en rekke nordmenn om hva de forventer når de er i kontakt med kundeservice.

Grunnen til at Teknas første podkast handler om akkurat kundeservice, er enkel, forklarer Sterud. – Tekna er interessert i hvordan samspillet mellom mennesker og teknologi fungerer. Den teknologiske utviklingen går veldig raskt innenfor kundekontakt, og da er vi helt avhengige av at teknologer bidrar, sier hun. Programleder Pedersen ønsker å inspirere og informere ledere til å ta i bruk de nye teknologiske mulighetene som er tilgjengelige.

– Gode kundeopplevelser handler om så mye mer enn å få raskt og riktig svar på telefonen. Det handler også om å forvalte det du vet om kunden på en etisk riktig måte, ta i bruk ny teknologi på en klok måte og tilby en riktig miks av mennesker og maskiner, sier hun.

Tekna har over 75 000 medlemmer med mastergrad eller mer innen teknologi og realfag, og er Norges største akademikerforening.

Her kan du høre første episode av kunderådet

Publisert: 29. oktober 2018