På stedet hvil er for dårlig!

Nok en gang har Pisa-resultatene blitt publisert, og nok en gang er det ikke framgang i matematikk. – Ikke bra nok, sier Tekna-president Lise Lyngsnes Randeberg.

De nye Pisa-resultatene, som ble publisert 3.desember, viser at norske skoleelever fortsatt presterer rundt gjennomsnittet i OECD i matematikk, naturfag og lesing. Dette bekymrer Tekna-president Lise Lyngsnes Randeberg.

– Dette er for dårlig. Siden år 2000, da vi fikk det første «Pisa-sjokket», har det ikke skjedd noen ting. I snart 20 år har vi stått på stedet hvil. I naturfag er det faktisk en nedgang, sier Randeberg.

Regjeringen foreslår i regjeringsplattformen at det innføres en ekstra skoletime i realfag. Den mener Tekna-presidenten det haster med å få på plass.

– Det er en start, og denne må på plass så fort som mulig. Samtidig må trykket på realfagene økes ytterligere i tiden framover. Skal Norge henge med i en stadig tøffere internasjonal konkurranse må vi hevde oss i toppen i teknologi og realfag, sier hun.

Randeberg etterlyser mer fokus på algebra, dybdelæring og forståelse av tall i undervisningen.

– Vi må legge mer vekt på grunnkunnskap i undervisningen. Samtidig må lærerkompetansen styrkes. Vi må ha ambisjon om å være i toppen i verden i realfagene, ikke en middelhavsfarer, sier Randeberg.

Hun håper de nye læreplanene som ble introdusert nylig kan gi skolen et trykk i riktig retning.

– Her hevder regjeringen at de skal vektlegge dybdelæring, algebra, algoritmisk tenkning og programmering. Dette er fine ord, men endringene krever god implementering og nok ressurser. Faglig oppdatering av lærere må prioriteres, det samme må lærerutdanningen. I dag ligger Norge i bunnskiktet i rekruttering av lærere til realfagene. Dette er svært bekymringsfullt, sier hun.

Publisert: 3. desember 2019