Nytt realfagsprosjekt vekker oppsikt

Et prosjekt for å lære unge realfag på en ny måte, vekker oppsikt i Utdanningsdirektoratet. Nå kan modellen som Tekna er med å finansiere, bli «eksportert» til andre kommuner.

– Vi kjenner ikke til andre slike prosjekter, sier seniorrådgiver Maria Duus i Utdanningsdirektoratet om opplegget.

På Torstad skole står ingeniøren Radoslaw Poltorak (38) og hjelper elevene Gabriel Bel-Lafkin (16) fra Nesbru, Sienna Molvig (15) fra Billingstad og Markus Reve (15) fra Nesbru.

Poltorak er ingeniør med Master i elektronikk og telekommunikasjon. 38-åringen var en av dem som mistet jobben under oljenedturen.

Nyttig og praktisk

11 arbeidsledige ingeniører, fordelt på tre team, er i timen sammen med en eller flere faglærere.

I seks uker har elevene lært programmering med enkel elektronikk.

Undervisningen skjer på engelsk, forklarer ingeniør Anne Kathrine Linnebo (47) fra Asker. Hun er initiativtager til prosjektet. 

Hva er det nye her?

– Noe av det sentrale er den praktiske tilnærmingen der oppgaver med elektroniske komponenter kobles med enkle pc-er. Den lar elevene ta del i og beherske teknologi. Undervisningsoppleggene inneholder praktiske øvelser der elevene får skape fysiske resultater, og oppleve mestring. Det betyr at teknologien også er inkluderende for elever som har vansker med teoretiske fag, sier hun.

Oppleves matnyttig

Elevene opplever det som matnyttig.

– Vi merker Radoslaw tar for seg nyttige ting som man faktisk trenger, sier Markus Reve.– Det faglige er bra. Men vi kan også merke at han ikke er vant til å lære bort. For noen ganger går han litt fort frem, mener Sienna. – Det er nyttig. Vi stopper ham når det går for fort frem, og så lærer vi mye, påpeker Gabriel. Poltorak selv trives godt. – Teknologi er fremtiden, og jeg trives med å jobbe med elevene, sier han.

Dette er prosjektet

Skolene som er med er Borgen, Solvang, Torstad, Risenga og Hovedgården. 11 ingeniører har vært med i prosjektet. De har i snitt gått arbeidsledige i overkant av 14 måneder. Mellom 60 og 70 prosent av ingeniørene er engelskspråklige. Hver sesjon har tre ingeniører, en engelsk språklig og en norsk ingeniør – i tillegg til at skolens egen lærer er til stede. Det er undervisning i valgfagene Programmering og Teknologi i praksis de er med på. I tillegg har enkelte skoler ønsket opplegget inn i valgfaget Forskning i praksis. Det er elever i 8. til 10. trinn som er med.  Ingeniørene har fått opplæring i programmering som er relevant for ungdomsskolen, samt et kurs i klasseledelse.

NAV finansierer kursing og dagpenger til ingeniørene. Kommunen bidrar med tilrettelegging, finansiering og timer. Tekna og NITO bidrar økonomisk i prosjektet og Lær Kidsa Koding er også med og støtter prosjektet. Kodegenet og kommunen står for faglig og pedagogisk innhold.


- En av Teknas viktigste oppgaver er å bidra til at flere unge velger en teknologisk eller realfaglig utdanning.

Kan bli eksportert

Duus i Utdanningsdirektoratet sier opplegget kan bli eksportert til 50 andre realfagskommuner rundt om i Norge, skriver Budstikka.

Publisert: 10. mai 2017