Kundeservice: Skreddersøm er nødvendig

Dusinvare holder ikke mer. Skreddersøm må til.

Dette var budskapet fra flere av foredragsholderne på Kundeservicedagene, som Tekna arrangerer i disse dager. Nesten 400 deltakere får her høre om de siste teknologitrender i markedet.

-Det er lett å gå seg bort i jungelen av teknologi, sa Trygve Halvorsen fra Accenture, som til daglig jobber med ledelse av digitale strategier. Blant de trendene han trakk fram, var blant annet kunstig intelligens. -Når vi legger sparepengene våre i hendene på roboter, må vi være sikre på hva vi gjør, sa han.

Enorme tap

Halvorsen trakk fram betydningen av datanøyaktighet. -Mange av våre kunder vet ikke hvor gamle dataene deres er, eller i hvilken sammenheng de ble samlet inn, sa han, og viste til det amerikanske flyselskapet United Airlines, som har tapt enorme summer på utdatert datakvalitet. Et annet eksempel er helsedata, fremholdt han. -Når en tredjedel av pasientene innrømmer at de har løyet til legen sin, kan dette få store konsekvenser når dataene blir digitalisert, påpekte han. -Virksomheter blir sårbare når datakvaliteten er unøyaktig, manipulert eller er skjev. Dette kan føre til gale beslutninger som kan få store konsekvenser både for virksomheten og samfunnet, sa han.

Accenture-sjefen trakk fram et sjarmerende eksempel på unødvendig innsamling og lagring av data. -Vi har et viltkamera foran hytta vår i Hallingdal, som sender oss bilder av alt som skjer der. Flere ganger om dagen får vi bilder av ekorn, som holder til foran hytta. Det er kanskje landets mest fotograferte ekorn, sa Halvorsen, som heller kunne tenkt seg mer nyttige bilder.

Dette er Kundeservicedagene

-Tekna er engasjert i Kundeservicedagene fordi vi er opptatt av måten teknologien påvirker det moderne arbeidslivet. Vårt mål er å forberede morgendagens ledere på fremtidens kundeservice gjennom toppaktuelle foredrag og presentasjon av de siste trendene, sa Lena Beate Hamborg Pedersen i sin innledning.  Hamborg Pedersen, som er kommunikasjonssjef i Tekna, minnet om at foreningens medlemmer veldig ofte er involvert i å bygge infrastrukturen til de nye kundereisene.

-For skal du levere relevante tjenester til riktig kunde til riktig tid, er du avhengig av å ta i bruk ny teknologi - både for å forstå kundene dine og for å levere tjenestene de fortjener, sa hun.

Kundeservicedagene er en strategisk konferanse med fokus på strategi, teknologi, innovasjon og kundeservice. Konferansen ble arrangert for første gang i 2015, og med nesten 400 deltagere har den seilt opp som Skandinavias fremste innen kundeserviceledelse.

Tekna arrangerer Kundeservicedagene i samarbeid med Kantar TNS og STI .

Kundeservicedagene deler ut to priser; Årets Kundeservice og Serviceledelseprisen, i samarbeid med Kantar TNS og Scandinavian Technology Institute (STI).

Les mer om konferansen her.

Hør podkaster her:

https://www.tekna.no/kurs/kundeservicedagene-2019-35966/Info/?info=60085

Publisert: 30. januar 2019