Hei, det ser ut som du bruker en utdatert nettleser. Vi anbefaler at du har siste versjon av nettleseren installert. Tekna.no støtter blant annet Edge, Firefox, Google Chrome, Safari og Opera. Dersom du ikke har mulighet til å oppdatere nettleseren til siste versjon, kan du laste ned andre nettlesere her: http://browsehappy.com
Hopp til innhold
Jublende studenter med kake

Studenter ved masterstudiet Digital samhandling ved NTNU feirer her førsteplassen i Tekna Magasinets kåring. Sittende foran fra venstre: Mari Hval og Tam Minh Tran. Første stående rekke fra venstre: Ingvild Solheim Hauge, Maria Reitan, Phillip Lukas Rake Berggren, Hedda Befring, Andreas Joveng Grøtte og Magnus Ingebrigtsen. Andre stående rekke fra venstre: Eline Hagen Hettervik, Kristian Tjaberg, Håkon Sundet Weberg, Erlend Angell-Jacobsen og Herman Philip Rosell-Helland. Tredje og bakerste stående rekke fra venstre: Christoffer Austad, Knut Harald Gabow Au, Olav Indrevær, Brage Vejlgaard Sørensen, Henrik Glosli Gulbrandsen og Stian Meisingset. Nilashan Arul var også tilstede, men er utenfor bildekanten.

Tok kaka blant alle masterprogrammene

Digital samhandling er rangert med høyest studiekvalitet av 87 masterprogram innen teknologi og naturvitenskap. Nedenfor kan du se diagrammet med topp ti i Norge.

For det åttende året på rad har Tekna Magasinet rangert alle masterprogrammene innen teknologi og naturvitenskap basert på tall fra Studiebarometeret. Aller øverst troner det 2-årige masterprogrammet Digital Samhandling ved NTNU.

Se rangeringen av alle faggruppene med 87 masterprogram innen teknologi og naturvitenskap her.

Mest fornøyd med studiemiljøet

På bildet ser vi masterstudenter i Digital samhandling under feiringen av seieren. Foran ved kaka sitter klasserepresentanten Mari Hval. Hun gir en forklaring på den høye tilfredsheten blant studentene:

– Vi er en liten klasse med et godt studiemiljø. Vi har tett kontakt med faglærerne, og kombinasjonen av teknologi og ledelse gjør studiet ekstra interessant. Vi har svært gode muligheter for jobb etter studiet, og det bidrar jo også til den positive opplevelsen.

Kommentaren om studiemiljøet er i tråd med klassens svar i Studiebarometeret. Tilfredsheten med det sosiale miljøet fikk tredje høyest gjennomsnittskarakter, kun slått av læringsutbytte innen samarbeid og kommunikasjon.

Les også om de som lå på topp av 5-årige masterutdanninger.

Flere gjengangere på topp

Flere av masterprogrammene på topp ti har vært gjengangere over flere år. Syvendeplassen Entreprenørskap ved NTNU har vært overordnet vinner flere år på rad.  Digital samhandling utmerker seg med sterk fremgang over flere år.  

Førsteamanuensis Elena Parmiggiani fremhever noen tiltak som har bidratt til den positive utviklingen.

– Vi har bidratt til å tilrettelegge for det gode studiemiljøet. Vi er engasjert sammen med studentene, og vi har en tett dialog. Vi legger også vekt på å tidlig hjelpe studentene i kontakt med bedrifter for å skrive en masteroppgave som betyr noe for samfunnet, sier Parmiggiani.

Skriver masteroppgave om barneverntjenesten

Klasserepresentanten Hval går nå siste året av det 2-årige masterprogrammet og skriver en masteroppgave om digitalisering av barneverntjenesten i Trondheim kommune. Hun har allerede fått jobb i IT-konsulentselskapet Capgemini i Oslo. Mange av studentene har en bachelor i digital forretningsutvikling, mens Hval har en bachelor som dataingeniør fra Universitetet i Bergen.

Mens studentene har gitt aller høyest karakter til det sosiale miljøet og læringsutbytte fra samarbeid og kommunikasjon, har studentene gitt lavest karakter til egen studieinnsats og forberedelser til undervisningen. Til gjengjeld oppgir studentene på Digital samhandling flere timer med ukentlig betalt arbeid enn gjennomsnittet.

– Det kan tenkes at vi prioriterer prosjekt- og gruppearbeid fremfor forberedelser til forelesninger, og at det har påvirket svarene. Jeg opplever selv at studieinnsatsen er høy, og at mange av oss i tillegg har deltidsjobber innen IT, fordi det er så høy etterspørsel etter vår kompetanse, sier klasserepresentanten.